پشتیبانی و مدیریت شبکه

تاریخ انتشار : 2024/08/20

پشتیبانی شبکه

شبکه کامپیوتری اساساً ستون فقرات بخش فناوری اطلاعات شرکت شما است. تمامی دستگاه ها از طریق این شبکه به یکدیگر متصل می شوند و تمامی اطلاعات و داده ها از طریق این بستر منتقل می شود. نصب و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری امکان دسترسی به تمامی قطعات سخت افزاری و نرم افزاری را از یک پلتفرم فراهم می کند. ممکن است در هر یک از خطوط ارتباطی، سرور، سوئیچ ها، رایانه ها، چاپگرها یا اتصال به اینترنت مشکل یا قطعی وجود داشته باشد. این اختلال یا وقفه ممکن است به طور کلی یا جزئی رخ دهد. این زمانی است که پشتیبان گیری شبکه شروع می شود و به سرعت این مشکلات را برطرف می کند. این شخص نمی تواند با مدیریت پشتیبانی شبکه های کامپیوتری همه مشکلات را حل کند.

وظایف پشتیبان شبکه

یکی از وظایف این شخص در پشتیبانی شبکه های کامپیوتری بررسی دوره ای تمامی قطعات و اطمینان از عملکرد صحیح آنها برای جلوگیری از بروز مشکل می باشد. در واقع پشتیبان شبکه دو وظیفه دارد: حل و عیب یابی مشکلات شبکه و با مدیریت و نگهداری شبکه های کامپیوتری تا حد زیادی از مشکلات احتمالی جلوگیری می کند. پشتیبانی و نگهداری شبکه یک فعالیت تخصصی و حرفه ای است که نیازمند استفاده از افراد مجرب و ماهر است. تجربه فرد نیز عامل مهمی است و تضمین می کند که خدمات ارائه شده از کیفیت بالاتری برخوردار است.

پشتیبانی شبکه چیست؟

نگهداری و به روز رسانی شبکه برای بسیاری از مشاغل ضروری است. به طور کلی به کلیه خدماتی که برای نگهداری و پایداری شبکه ارائه می شود «پشتیبانی شبکه» می گویند. خدماتی مانند نگهداری شبکه، تعمیر و عیب یابی، رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری، به روز رسانی مستمر و آموزش کارکنان بخشی از پشتیبانی شبکه است. کلیه خدمات دو کارگروه توسط کارکنان سازمان یا شرکت های شبکه ارائه می شود.

اگر در شرکت یا سازمان خود از شبکه های کامپیوتری استفاده می کنید حتما با مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری مواجه شده اید. پشتیبانی شبکه برای رفع مشکلات شبکه یا ارتقاء سخت افزار و نرم افزار شبکه استفاده می شود. وظیفه پشتیبانی حل مشکلات و جلوگیری از قطع و خرابی شبکه در آینده است. برخی از شبکه های کامپیوتری نیاز به پشتیبانی 24 ساعته دارند. به همین دلیل داشتن یک تیم پشتیبانی قوی یا استخدام یک شرکت پشتیبانی شبکه تخصصی ضروری است.

پشتیبان شبکه چه کسی است؟

فردی که به عنوان مهندس پشتیبانی شبکه فعالیت می کند، مسئولیت پشتیبانی از سیستم ها، سرورها، تجهیزات و نرم افزارهای موجود در شرکت یا سازمانی را که این نیرو به آنها خدمت می کند، بر عهده دارد و به توانایی این گروه در ارتباط با نقاط مختلف داخل و خارج پی می برد. اقدامات و عملیات حیاتی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات.

مهارت های لازم برای پشتیبانی شبکه

 

ما مهارت هایی را که یک مهندس شبکه برای یک فرصت شغلی پشتیبانی شبکه نیاز دارد به دو دسته تقسیم می کنیم: مهارت های شخصی و فنی.

مهارت های مورد نیاز برای کار با یک متخصص پشتیبانی شبکه عبارتند از:

  1. داشتن ارتباط اجتماعی قوی
  2. ظاهر و رفتار سازمانی
  3. حرفه ای در حل مسئله
  4. حرفه ای در سازمان و چند وظیفه ای
  5. توانایی توضیح مشکلات فنی به زبان ساده
  6. تعهد به به روز رسانی مداوم اطلاعات

 

مهارت های فنی که یک پشتیبان شبکه کامپیوتری باید داشته باشد عبارتند از:

  1. دانش عمیق از چهار نوع شبکه LAN، WAN، MAN و GAN
  2. شبکه +
  3. CompTIA Network+
  4. دوره های آموزشی مهندسی شبکه مایکروسافت (دوره های MCSE و MCSA)
  5. آشنایی با مفاهیم سیسکو (دوره های آموزشی CCNA و CCNP)
  6. آشنا به تجهیزات میکروتیک
  7. مسلط به تعمیرات کامپیوتر (سخت افزار، نرم افزار)
  8. مسلط به نصب و راه اندازی پرینترها و تجهیزات شبکه
  9. آشنا به تجهیزات دوربین مداربسته

بازار کار تخصصی پشتیبانی شبکه چگونه است؟

بازار کار خوبی برای یک متخصص پشتیبانی شبکه وجود دارد زیرا امروزه هر شرکتی که به آن نگاه می کنید دارای سیستم های کامپیوتری است که اغلب از طریق شبکه های کامپیوتری به هم متصل می شوند. نیاز به پشتیبانی شبکه در شرکت ها برای حفظ و پشتیبانی این شبکه ها و رفع مشکلات آنها اجتناب ناپذیر است.

 

علاقه مندان به فرصت شغلی کارشناس پشتیبانی شبکه می توانند با گذراندن دوره های آموزشی مرتبط مانند +Network، MCSA و MCSE، ورود به بازار کار شبکه و استخدام در شرکت های معتبر را آسان کنند.

حقوق نیروی پشتیبانی شبکه چقدر است؟

 

با توجه به سطح مهارت، سابقه کار، نوع و سطح شرکت، شهر محل کار و برخی عوامل دیگر، میزان حقوق و درآمد نیروی پشتیبانی شبکه بر اساس آمار و مشاهدات موجود حداقل ماهانه تعیین می شود. حقوق متخصصان پشتیبانی شبکه های کامپیوتری 3.000.000 تومان می باشد و با توجه به شاخص های ذکر شده بالاترین حقوق پشتیبانی شبکه بیش از 10 میلیون تومان در ماه می باشد.

 

خدمات پشتیبانی شبکه های کامپیوتری به دو نوع کلی تقسیم می شوند:

پشتیبانی چهره به چهره

پشتیبانی آنلاین

در پشتیبانی حضوری، متخصص شبکه به محل مشتری می آید و مشکلات مربوط به شبکه را رفع می کند. با این حال، در پشتیبانی آنلاین، متخصص شبکه وظایف شبکه را از راه دور انجام می دهد. با این روش کارشناس شبکه به شبکه راه دور متصل می شود و کارهایی را که می توان به صورت آنلاین انجام داد. در صورت عدم امکان انجام کار به صورت آنلاین، کارشناس به محل مشتری اعزام می شود.

برچسب ها :
دسته بندی ها :

برخی از مشتریان