آشنایی با طراحی اپلیکیشن و برنامه نویسی اندروید

تاریخ انتشار : 2025/10/28

مردم امروز بیشتر از هر زمان دیگری از موبایل‌هایشان استفاده می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که مردم آمریکا روزانه ۵ ساعت در موبایل‌هایشان وقت می‌گذرانند. بیشتر این زمان صرف گشت‌وگذار در اپ‌ها و وبسایت‌های مختلف می‌شود. به همین خاطر است که گردش مالی صنعت اپلیکیشن‌های موبایلی در سال‌های اخیر، جهش خیره‌کننده‌ای داشته است. بسیاری از کسب‌وکارها برای افزایش درآمد خود به دنبال طراحی اپلیکیشن برای خود هستند. به همین دلیل است که برای توسعه‌دهنده و طراح اپلیکیشن، تقاضا روز به روززیادتر می شود. ضمن این که افرادی که توسعه‌دهنده اپلیشن می‌شوند هم می‌توانند درآمد خوبی کسب کنند.

1curacao131.3
2Kuwait83.9
3Suriname72.3
4Finland59.1
5Latvia52.7
6Saudi Arabia44.2
7Estonia42.4
8Bahrain41.6

طراحی اپلیکیشن به فرآیند ایجاد یک اپلیکیشن موبایل اشاره دارد.. در این پروسه معمولاً یک توسعه‌دهنده کارهای فنی و برنامه نویسی موبایل  را انجام می‌دهد و یک طراح کارهای مربوط به طراحی رابط کاربری ((UI یا user interface) و تجربه کاربری (UX یا user experience) را انجام می‌دهد. البته ممکن است که هر دو بخش این‌ها توسط یک نفر انجام شود یا این که تیمی متشکل از چند توسعه‌دهنده و طراح، این وظایف را انجام دهند. شما برای این که بتوانید به عنوان یکطراح یا توسعه‌دهنده اپلیکیشن وارد بازار شوید، ابتدا باید با مراحل مختلف آن آشنا شوید، سپس تمرین کنید تا بتوانید کارهای اجرایی را نیز انجام دهید

اندروید و iOS دو پلتفرم یا سیستم عامل اصلی‌اند که بیشتر اپلیکیشن‌های موبایل برای آن‌ها طراحی می‌شوند. در توسعه اپ‌های اندروید و iOS تفاوت‌های زیادی دارد. برای شروع کار خود باید یکی از این دو پلتفرم را انتخاب کنید. معمولاً طراحان به خاطر راحت‌تر بودن توسعه اندروید (از نظر رایگان بودن برنامه‌های آن و مسائل دیگر) کار خود را با طراحی اپلیکیشن اندروید آغاز می‌کنند. در این جا هم ما توضیحات خود را بر این مبنا خدمت شما ارائه می‌کنیم.

اپلیکیشن‌های موبایل به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: native و HTML5. اپلیکیشن‌های native اپلیکیشن‌هایی هستند که به طور خاص برای یکی از سیستم عامل‌های فعلی (اندروید یا iOS) طراحی و توسعه داده می‌شوند. با این حال، اپلیکیشن‌های HTML5 برای برنامه‌های تحت وب نوشته شده‌اند و می‌توانند روی هر سیستم عاملی اجرا شوند. به نظر می‌رسد اپلیکیشن‌های HTML5 از نظر کارایی و هزینه مقرون به صرفه‌تر هستند. می‌رسند. اما واقعیت دیگر این است که این نوع اپلیکیشن‌ها می‌توانند محدودیت‌های زیادی داشته باشند. در اپلیکیشن‌های نیتیو دست ما بازتر است و کارهای بیشتری می‌توانیم انجام دهیم.

نوع دیگری از اپلیکیشن‌ها به نام اپلیکیشن‌های هیبریدی وجود دارد. اپلیکیشن‌های هیبریدی ترکیبی از اپلیکیشن‌های بومی و HTML5 هستند. این اپلیکیشن‌ها نیز برای وب نوشته شده‌اند و می‌توانند در سیستم عامل‌های مختلف استفاده شوند. با این حال، تفاوت آنها این است که برای یک پلتفرم بومی طراحی شده‌اند و ظاهر آنها شبیه به اپلیکیشن‌های بومی و مختص هر سیستم عامل است. در این نوع طراحی، در مقایسه با طراحی HTML5، طراحان آزادی بیشتری دارند و می‌توانند ویژگی‌های سیستم عامل مربوطه را در اپلیکیشن‌های خود بگنجانند. با این حال، این نوع اپلیکیشن هنوز محدودیت‌هایی دارد.

معمولاً برای این که بهترین طراحی را داشته باشیم و بتوانیم از تمام پتانسیل‌ها به صورت کامل و صد درصدی استفاده کنیم، باید اپلیکیشن‌های موبایل را به صورت نیتیو طراحی کنیم. تنها اشکال آن این است که باید برای هر سیستم عامل به صورت جداگانه کارهای برنامه‌نویسی و طراحی را انجام دهیم که خب طبیعتاً هزینه‌های ناشی از آن را افزایش می‌دهد. اما از طرف دیگر اپلیکیشن می‌تواند ویژگی‌های بسیار مفیدتری داشته باشد و کاربران نیز از آن راضی‌تر باشند. انتخاب نوع اپلیکیشن  (نیتیو یا هیبرید بودن ) در این زمینه تا حد زیادی به بودجه و اهداف شما بستگی دارد. همچنین این موضوع که می‌خواهید چه ویژگی‌هایی در اپلیکیشن وجود داشته باشد.

در این بحث به طراحی اپلیکیشن با برنامه نویسی با اندروید می پردازیم.

تاریخچه طراحی اپلیکیشن اندروید از کجا آغاز شد؟

 گوگل در سال ۲۰۰۵ شرکتی به نام اندروید را خریداری کرد. این شرکت توسط اندرو ای. روبین با هدف ایجاد و توسعه نرم‌افزارهای موبایل تأسیس شده بود. اندی روبین، اندروید را که در سال ۲۰۰۳ تأسیس کرده بود، به قیمت ۵۰ میلیون دلار به گوگل فروخت. با این حال، مشارکت روبین با این شرکت به پایان نرسید، زیرا پس از خریداری این شرکت توسط گوگل، او به عنوان معاون مدیریت فنی گوگل منصوب شد. روبین همچنین مسئول رهبری پروژه اندروید در گوگل بود. شاید در آن زمان، روبین تصور نمی‌کرد که اندروید به یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های عامل جهان تبدیل شود. گمانه‌زنی‌ها در مورد قصد گوگل برای ورود به بازار ارتباطات موبایل از سال ۲۰۰۶ ادامه داشت تا اینکه این شرکت سرانجام اولین نسخه از سیستم عامل اندروید خود را در سال ۲۰۰۸ منتشر کرد. اولین تلفن همراهی که از سیستم عامل اندروید استفاده کرد، HTC Dream بود.

این نسخه از اندروید فاقد بسیاری از ویژگی‌های پیش‌فرض موجود در گوشی‌های هوشمند امروزی بود. گوگل در سال ۲۰۰۹ یک برنامه به‌روزرسانی سختگیرانه برای اندروید اجرا کرد. به دنبال این تصمیم، اندروید در آن سال چهار بار به‌روزرسانی شد و نسخه‌های بهبود یافته آن منتشر شد. نسخه نهایی اندروید که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، Eclair نام داشت. به‌روزرسانی‌های بعدی، شامل Gingerbread، Honeycomb، Jelly Bean و Ice Cream Sandwich، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ منتشر شدند. این نسخه‌ها ویژگی‌های متعددی را به سیستم عامل اندروید اضافه کردند، از جمله بهینه‌سازی عملکرد، پشتیبانی از چند لمسی، مکان‌یابی و جهت‌یابی زنده، فناوری NFC و موارد دیگر.گوگل پس از عرضه چهارمین نسخه از اندروید تصمیم گرفت که هر سال تنها یک نسخه از اندروید را منتشر کند و در طی آن سال به بهبود عملکرد و رفع باگ‌های آن بپردازد. از سال ۲۰۰۹ نسخه‌های مختلف سیستم عامل اندروید، بر اساس نام یک شیرینی یا شکلات عرضه می‌ شوند. اولین بار مدیر پروژه اندروید، پیشنهاد نام‌ گذاری نسخه‌‌های این سیستم عامل را بر اساس نام‌های شیرینی مطرح کرد و ایده اش مورد پسند قرار گرفت. همچنین در سال ۲۰۱۳ توسعه‌ دهندگان اندروید اعلام کردند که با شرکت Nestle همکاری خواهند کردبه همین دلیل است که اندروید ۴.۴ به نام کیت‌کت، یکی از برندهای معروف شکلات این شرکت، نامگذاری شد.

با انتشار اندروید ۵ در سال ۲۰۱۴، این سیستم عامل دوست‌داشتنی در تلویزیون‌ها، دستگاه‌های هوشمند و… در دسترس قرار گرفت. رئیس توسعه اندروید، این به‌روزرسانی را بزرگترین به‌روزرسانی اندروید تاکنون می‌نامد. دلیل این امر این است که استفاده از این سیستم عامل دیگر محدود به گوشی‌های هوشمند نیست. با این انتشار، اندروید توانست طیف برنامه‌های خود را گسترش دهد و به یک سیستم عامل همه منظوره تبدیل شود. علاوه بر این، اندروید ۵ سبک رابط کاربری جدیدی به نام طراحی متریال را معرفی و پیاده‌سازی کرد که توجه قابل توجهی را به خود جلب کرد..

اندروید ۶ در سال ۲۰۱۵ با هدف کاهش مصرف باتری، بهبود عملکرد و هوشمندتر شدن منتشر شد. یک هفته پس از انتشار گوشی‌های نکسوس، گوگل این نسخه از اندروید را مارشمالو نام‌گذاری کرد. در این نسخه ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از تغییر آیکون‌های نوار اعلان، Google Now on Tap و پشتیبانی پیش‌فرض از حسگر اثر انگشت اضافه شد. نوقا، هفتمین نسخه از سیستم عامل اندروید، در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. این نسخه از ویژگی‌های جدیدی مانند تقسیم صفحه نمایش و استفاده همزمان از دو برنامه پشتیبانی می‌کرد.

در سال 2017 اندروید 8 تحت عنوان اوریو (Oreo) عرضه شد. در این نسخه پشتیبانی از حالت تصویر در تصویر و بهینه‌ سازی برای دستگاه‌های با ۱ گیگابایت رم، بخشی از ویژگی‌‌های جدید اندروید محسوب می‌ شدند. آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید، اندروید ۹ یا پای (Pie) است که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. این نسخه از اندروید ویژگی‌‌های ظاهری بسیار جذابی در رابط کاربری اش اضافه کرده است تا در کنار هوش مصنوعی بالای خود، تجربه کاربری لذت بخشی برای کاربران فراهم سازد.

یادگیری برنامه نویسی از کجا شروع کنیم؟

شاید این سوال که چطور می‌توانم برنامه نویس اندروید شوم و اپلیکیشن‌های اندرویدی بسازم؟ برای شما هم پیش آمده باشد. در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که شما برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس اندروید موفق، می‌بایست چالش‌ها و مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید

  چکیده  

برنامه‌نویسی اندروید فرآیندی است که طی آن برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی برای دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید (مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها) طراحی و توسعه داده می‌شوند. این فرآیند شامل استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف، ابزارها و چارچوب‌های خاصی است که به توسعه‌دهندگان امکان ساخت و انتشار برنامه‌های خود را می‌دهند.

به طور خلاصه، برنامه‌نویسی اندروید شامل مراحل زیر است:

یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی

زبان‌های اصلی برای برنامه‌نویسی اندروید جاوا و کاتلین هستند. یادگیری این زبان‌ها به همراه مفاهیم برنامه‌نویسی شیءگرا، برای توسعه برنامه‌های اندروید ضروری است.

نصب و راه‌اندازی محیط توسعه

اندروید استودیو محیط رسمی توسعه برای اندروید است. این محیط شامل ابزارهای لازم برای نوشتن کد، طراحی رابط کاربری، اشکال‌زدایی و انتشار برنامه‌ها است.

یادگیری مفاهیم پایه اندروید

در این مرحله، توسعه‌دهندگان با مفاهیمی مانند Activity، View، Layout، Intent، Service آشنا می‌شوند. این مفاهیم پایه‌ای برای ساخت برنامه‌های اندروید هستند.

طراحی رابط کاربری

با استفاده از ایکس ام ال و کتابخانه‌های رابط کاربری، توسعه‌دهندگان می‌توانند ظاهر و احساس برنامه‌های خود را طراحی کنند.

 برنامه‌نویسی و توسعه

با استفاده از کدهای جاوا یا کاتلین و با استفاده از مفاهیم پایه و کتابخانه‌ها، منطق برنامه نوشته می‌شود و ویژگی‌های مختلف به برنامه اضافه می‌گردد.

 تست و اشکال‌زدایی

قبل از انتشار برنامه، لازم است تا آن را به طور کامل تست کرده و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود. اندروید استودیو ابزارهای قدرتمندی برای اشکال‌زدایی برنامه‌ها فراهم می‌کند.

 انتشار برنامه

پس از تست و اطمینان از کیفیت برنامه، می‌توان آن را از طریق گوگل پلی یا سایر فروشگاه‌های برنامه منتشر کرد. 

آموزشگاه فناوری اطلاعات/حسابداری سپنتا

آموزشگاه سپنتا با تجربه در برگزاری دوره‌های فناوری اطلاعات و حسابداری، یکی از معتبرترین مراکز آموزشی در استان اردبیل است.

در سپنتا، هدف ما آموزش مهارت‌های کاربردی و آماده‌سازی هنرجویان برای بازار کار واقعی است

دوره‌های ما شامل:

💻 آموزش ICDL و مهارت‌های هفت‌گانه کامپیوتر

📊 آموزش حسابداری از مقدماتی تا پیشرفته

🧾 آموزش نرم‌افزارهای مالی مثل سپیدار، هلو و اکسل کاربردی

🌐 آموزش طراحی وب و کار با نرم‌افزارهای گرافیکی

مدرسان سپنتا با تجربه‌ی کاری بالا و مدرک معتبر، در محیطی حرفه‌ای و مجهز، شما را گام‌به‌گام تا رسیدن به موفقیت شغلی همراهی می‌کنند.

همین حالا با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان انتخاب دوره بهره‌مند شوید.

با سپنتا، یادگیری را حرفه‌ای تجربه کنید!

 آدرس : اردبیل ، میدان سرچشمه،  پشت مسجد سرچشمه ، جنب مطب دکتر ادیب ، پلاک 11 

 تلفن:04533242261                تلفن همراه:09149521889

برخی از مشتریان