هارد سرور چیست؟

تاریخ انتشار : 2024/10/14

بررسی سرور

امروزه از ابزارهای مختلفی برای ذخیره اطلاعات در دنیای فناوری اطلاعات استفاده می شود. و به دلیل اهمیت اطلاعات اهمیت بیشتری پیدا می کند و روز به روز بر حجم آن افزوده می شود. نیاز دنیای فناوری اطلاعات به هارد دیسک های پیشرفته تری افزایش یافته و با گذشت زمان شاهد فناوری های جدیدی در این زمینه هستیم. در واقع تمامی این ویژگی های جدید به سرعت و امنیت ذخیره سازی اطلاعات کمک زیادی کرده است.  «سرور ثابت» یکی از ابزارهای مهم برای ذخیره اطلاعات روی سرورهای قدرتمند است. در این مقاله می خواهیم شما را با انواع هارد سرور و ویژگی های منحصر به فرد آنها آشنا کنیم.

هارد سرور چیست؟

هارد دیسک ها بسته به کانکتور یا محل اتصال به سرور به چند دسته تقسیم می شوند مانند SA، SATA، .SSD، FC، IDE.

هاردهای سرور از نظر اندازه به دو دسته LFF یا 3.5 اینچی و SFF یا 2.5 اینچی در سرور اچ پی تقسیم می شوند. سرعت انتقال اطلاعات بسته به مدل هارد دیسک متفاوت است. اگر بخواهیم به طور کلی نگاه کنیم، هارد دیسک سرور به 3 دسته SSD، SAS و SATA تقسیم می شود. NVME نیز با سرعت بسیار بالایی در بازار موجود است. همین است، همین است، همین است.

SATA هارد درایو

هارد دیسک SATA یا (Serial Advanced Technology Attachment) برگرفته از IDE (Integrated Drive Electronics) و اولین گروهی که بعد از آن تشکیل شد ATA (پیوست فناوری پیشرفته) بود که برای ساده سازی کابل کشی و افزایش کارایی استفاده می شد. هارد SATA به سه نوع SATA2 و SATA 3 تقسیم می شود که با توجه به سرعت آنها متفاوت است. از دیگر مزایای هارد دیسک های این نوع درایورها بیشتر در سرورهای LFF محصولات سرور اچ پی استفاده می شوند. و این مدل سرور ثابت برای ذخیره سازی بزرگ استفاده می شود. هارد دیسک های SATA که با نام های MDL یا Midline نیز شناخته می شوند دارای سرعت 5400 تا 7200 دور در دقیقه هستند. و اگر به دنبال یک نوع هارد سرور با ظرفیت بالا و هزینه نسبتا کم هستید، توصیه خوبی برای سرور خود می باشد. SATA می توان به مصرف انرژی کمتر، سرعت بالا و کارایی بالا اشاره کرد

SASهارد درایو

SAS یا (Serial Attached SCSI) برگرفته از فناوری SCSI است و نسبت به نسل قبلی SATA سرعت بیشتری دارد. با این حال، هارد دیسک های SATA به دلیل ظرفیت ذخیره سازی زیاد، همچنان محبوب هستند. با این حال، در هارد دیسک های SAS، تمرکز بر روی سرعت است و از پهنای باند 3 GBP، 6 GBP، 12 GBP برای انتقال داده ها استفاده می کند. در مقایسه با هارد دیسک SATA که دارای سرعت 5200 – 7200 (RPM) یا چرخش در دقیقه (دور در دقیقه) است، هارد مشابه هارد دیسک ارائه شده است.  SAS از سرعت 10K، 7.2K و 15K یا 15000 RPM پشتیبانی

 SATA

هارد دیسک های SAS و SATA علاوه بر تفاوت در سرعت انتقال اطلاعات، از نظر ساختار اتصال نیز متفاوت هستند. با این حال، توجه داشته باشید که هر دو بیلد در سرورهای HP پشتیبانی می شوند. این دو نوع هارد را حتی می توان با هم استفاده کرد.

 SSDهارد

SSD (درایو حالت جامد) سریعتر از هارد دیسک های SATA و SAS به این نوع حافظه، درایو الکترونیکی نیز گفته می شود. عملکرد این حافظه فلش است و اطلاعات روی تراشه الکترونیکی ذخیره می شود. در مقایسه با هارد دیسک های SAS و SATA، دیگر از حلقه مکانیکی استفاده نمی کند. شرکت اچ پی نیز از این فناوری بهره برد و حافظه های SSD SAS و SSD SATA را در مدل های مختلف برای سرورهای اچ پی عرضه کرد.

HPEانواع هارد درایوها بر روی سرور های

HP در نسل های 3 و 4 خود از هارد دیسک های SCSI بالاترین ظرفیت پشتیبانی شده در این سرورها هارد دیسک سرور 15K SCSI 300 گیگابایتی بود. البته هارد دیسک های دیگری مانند 146 گیگابایت، 72 گیگابایت و 36 گیگابایت با توجه به نیاز آن زمان استفاده می شد. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی دیگر از این گونه هارد ها و سرورها در محیط های سرور استفاده نمی شود. در سرورهای نسل پنجم وضعیت کمی متفاوت بود و اچ پی برای اولین بار از سرورهای سخت SAS استفاده کرد. در واقع صنعت سرورهای ثابت را متحول کرد و شرایطی را فراهم کرد تا مشتریان از سرعت و امنیت بیشتری در ذخیره سازی اطلاعات بهره مند شوند.

این فناوری در نسل های بعدی نیز مورد استفاده قرار گرفت و تا امروز که سرورهای نسل دهم به بازار معرفی شدند، این مدل هارد سرور همچنان برای سرورهای HPE بسیار محبوب است. در نسل 5 پهنای باند هارد دیسک ها SAS تا 3 GBP پشتیبانی می شد در حالی که در نسل بعدی پهنای باند به 6 GBP افزایش یافت و تا نسل هشتم سری ProLiant همچنان از این سرعت استفاده می شد. اما در نسل نهم شرکت HP برای اولین بار پهنای باند 12 GBP را معرفی کرد. سرورهای نسل 9 و 10 می توانند از این پهنای باند پشتیبانی کنند و سرعت بالاتری نسبت به نسل های قبلی ارائه دهند.

پشتیبانی از انواع  پیکربندی رید                                                                            

شرکت اچ پی از کارت های خواندن پیشرفته در سرورهای خود برای امنیت بیشتر پشتیبانی می کند. این کارت ها قابلیت های مختلف پیکربندی خواندن را در سرور اچ پی در اختیار شما قرار می دهند. تمام هارد دیسک های ذکر شده تاکنون می توانند انواع پیکربندی های خواندن را پشتیبانی کنند. شما می توانید با توجه به هزینه و استراتژی تعیین شده هارد سرور خود را انتخاب کنید و از مزایای امنیت و سرعت روی سرور خود بهره مند شوید.

ابزار های پیشرفته

برای مدیریت بهتر می توانید از نرم افزار ILO که به صورت رایگان در سرور اچ پی موجود است استفاده کنید. این نرم افزار تمامی گزارشات لازم در خصوص عملکرد سرور ثابت را در اختیار شما قرار می دهد. به علاوه از آخرین تست استاندارد HPE از طریق نرم افزار تدارکات هوشمند استفاده کنید. و سرور هارد خود را از نظر کیفیت و امنیت بررسی کنید. به یاد داشته باشید که شرکت اچ پی از بالاترین کیفیت و آخرین استانداردهای روز دنیا برای تولید هارد دیسک های خود استفاده می کند. این به شما این اطمینان را می دهد که می توانید با خیالی آسوده از چنین محصولاتی استفاده کنید.

برچسب ها :
دسته بندی ها :

برخی از مشتریان