پشتیبانی و نگهداری حضوری شبکه :
خدمات پشتیبانی ونگهداری شبکه کامپیوتری و حضور مسئول آی تی و یا HelpDesk در سازمانها و شرکتها با توجه به اهمیت و نقشی که تکنولوژیهای فناوری اطلاعات در تداوم کسبوکار دارند. به جزئی همیشگی تبدیلشده است. سازمانهای بزرگ و متوسط معمولاً یک واحد مستقل به نام واحد فناوری اطلاعات دارند که همه مسائل این حوزه توسط این واحد مدیریت و رسیدگی میشود.
مزایای پشتیبانی حضوری شبکه :
• ارائه راهکارهای ارتقاء و رفع مشکلات شبکه کامپیوتری
• مشاوره به کارفرما پیرامون کلیه مسائل مرتبط به فناوری اطلاعات و شبکههای کامپیوتری
• راهاندازی و پیکربندی انواع سرویسها و خدمات در لایههای مختلف شبکه کامپیوتری
• پشتیبانی و آموزش نیروی HelpDesk و یا مسئول IT مستقر در سازمان
• نصب و راهاندازی سرویسهای ضروری جهت مدیریت و پشتیبانی شبکه کامپیوتری
• اتصال شبکه شعب سازمان به یکدیگر و ایجاد یک شبکه یکپارچه
• راهاندازی مکانیزم تهیه نسخه پشتیبان از زیرساخت مجازی و اطلاعات سازمان
• اصلاح و مرتب نمودن زیرساخت فیزیکی شبکه شامل کابلکشی، ترانکینگ و اتاق سرور
• اجرای راهکارهای بهروز جهت حفظ و ارتقا امنیت شبکه و اطلاعات
• مشاوره به کارفرما پیرامون کلیه مسائل مرتبط به فناوری اطلاعات و شبکههای کامپیوتری
پشتیبانی شبکه و نگهداری ریموتی شبکه :
یکی از اهداف ایجاد شبکههای کامپیوتری از میان برداشتن فاصلههاست. امروزه به لطف تکنولوژیهای مختلف میتوان شبکههای کامپیوتری و سرویسهای آن را از راه دور و بهصورت ریموتی مدیریت نمود. استفاده ازخدمات پشتیبانی و نگهداری ریموتی شبکه هزینههای سازمان را در نگهداری شبکههای کامپیوتری را میتواند به مقدار زیادی کاهش دهد.
روشهای پشتیبانی ریموتی :
• ارائه خدمات راهاندازی شبکه و ایجاد یک بستر مناسب برای پشتیبانی و نگهداری از سرویسهای راه اندازی شده به صورت ریموتی
• ایجاد هماهنگی میان کارشناسان فنی شبکه هورداد سیستم و واحد فناوری اطلاعات سازمان کارفرما جهت ایجاد بستر ریموت برای پشتیبانی سرویس مورد نظر
• آموزش و پشتیبانی کارشناس مستقر در سازمان کارفرما
• رفع مشکلات و موارد قطعی شبکه و سرویسها به صورت موردی و ریموتی
لازم به ذکر است در هر یک از موارد فوق، رعایت حفظ امنیت و محرمانگی اطلاعات شبکه کارفرما مد نظر قرار گرفته و گزارشات پشتیبانی شبکه به صورت دورهای برای کارفرما ارسال خواهد شد.
مشاوره تخصصی شبکه :
ارائه راه کار و پیشنهاد تجهیزات جهت راهاندازی و یا ارتقاء شبکههای کامپیوتری، مستلزم داشتن دانش و تجربه کافی در این زمینه میباشد. راه کارها و تجهیزات پیشنهادی میبایست متناسب با نیاز و ابعاد شبکه سازمان باشد. به نحوی که نه تنها نیاز فعلی را برطرف نماید بلکه با آینده نگری، قابلیت بسط و توسعه داشته باشد. از طرفی باید مد نظر داشت که راهکارها و تجهیزات ارائه شده موجب تحمیل هزینههای گزاف و غیر ضروری به سازمان نگردد.
• راهکارهای راهاندازی و پشتیبانی و نگهداری شبکههای کامپیوتری
• خرید تجهیزات شبکههای کامپیوتری اعم از سرور، استوریج، فایروال و …
• استخدام و به کارگیری نیروی پشتیبان و HelpDesk مستقر در سازمان
• ارائه راهکارهای مناسب در رفع ایرادات شبکه
علت مهم بودن پشتیبانی شبکه برای شرکتها:
زیرا یک ساعت قطعی شبکه یا کندی اینترنت یا کار نکردن کامپیوترها و سرورها به معنای مختل شدن کسب و کار در آن یک ساعت است. خطرات ویروسها و عدم پشتیبانگیری هم که جای خودش را دارد و ممکن است حتی حیات یک کسب و کار را به خطر بیندازد.
شرکتها همه تلاش خود را میکنند تا اتصال به شبکه حتی برای یک دقیقه هم اختلال نداشته باشد تا آسیبی به کسب و کارشان وارد نشود.
تمامی تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری که در شبکه به کار رفتهاند، باید به صورت هفتگی و یا ماهیانه به روز رسانی و عیب یابی شوند. اگر شما در محل کارتان یک شبکه راهاندازی کرده باشید و از آن برای ارتباط بین کارمندان و مشتریان به منظور سرعت بخشیدن به کارها استفاده میکنید، پس باید مفهوم خدمات پشتیبان شبکه را به معنای واقعی درک کرده باشید و به خوبی متوجه شده باشید که قطعی ارتباط بین سیستمها به قطع ارتباط بین کلیه دفاتر، پرسنل و مشتریان منجر خواهد شد.
بنابراین با دریافت خدمات پشتیبانی از مشکلات احتمالی قطع شبکه پیشگیری میکنید.