به زبان ساده، اینترنت نام شبکه ای است که میلیون ها کامپیوتر از سراسر جهان به آن متصل هستند. فرآیند ارسال و دریافت اطلاعات از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر از طریق مکانیزم و سیستم خاصی را اینترنت می گویند .
چرا خدمات اینترنتی مهم هستند؟
خدمات ارائه شده توسط سازمان ها، شرکت ها و کسب و کارها به گروهی از افراد در فضای مجازی و اینترنت، خدمات اینترنتی نامیده می شود. امروزه روشهای ارتباطی به سرعت از حالت سنتی به حالت اینترنت رفته و به سمت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات پیش میروند. امروزه با رشد روزافزون اینترنت و فضاهای مجازی، فاصله ها و روابط عمومی سنتی معنای خود را از دست داده است. دنیای ارتباطات پاسخگوی نیازهای سازمان ها نیست. بدون استفاده از الکترونیک و روش های ارتباطی مدرن نمی توان به موفقیت چشمگیری دست یافت.
بعضی ازمزایاهای استفاده از خدمات اینترنتی برای سازمان ها
کاهش چشمگیر مراجعه حضوری مشتریان به بخش ها و سازمان ها
افزایش سرعت و دقت افراد با کار خود و اطمینان از رضایت آنها
کم شدن هزینه خدمات اداری در صورت الکترونیکی شدن
و ….مهمترین مزیت خدمات اینترنتی، تسهیل در تراکنشها و بحث ارائه خدمات آنلاین است که نه تنها کسبوکارها و مصرفکنندگان، بلکه سازمانهای دولتی و خصوصی نیز از آن سود میبرند و همچنین در هزینهها در ارائه خدمات الکترونیکی صرفهجویی میکنند. کار می کند و رضایت مشتری را افزایش می دهد.
نمونه های زیادی از خدمات اینترنتی از جمله حمل و نقل، خدمات بانکی، گردشگری، ارائه خدمات وب سایت، نگهداری و پشتیبانی خودکار سایت ها، ارائه فرم ثبت نام توسط مراکز اداری و دولتی و سایر موارد…
در نتیجه با توجه به رشد فضای اینترنت، سطح دانش افراد در استفاده از این ابزار روز به روز افزایش یافته و کار را در کسب و کارها و سازمان ها آسان می کند. بسیار خوشحالیم که در این مقاله از وب سایت پزشک کسب و کار همراه شما هستیم.
همانطور که در مقاله خدمات اینترنتی چیست توضیح دادم به ارائه خدمات در فضاهای مجازی و اینترنت خدمات اینترنتی می گویند. این نوع سرویس یک سرویس دو طرفه است که از طریق بستر وب انجام می شود و هدف آن ارائه سریع سرویس و اطمینان از انجام کار بدون نیاز به حضور شخصی در سایت است. از طرفی وابسته به زمان و مکان نیست و هر چه سیستم های ارائه دهنده خدمات مناسب بیشتر باشد، رضایت مشتریان بیشتر خواهد بود.
برخی از انواع خدمات اینترنتی در فضای مجازی را می توان به بخش های زیر تقسیم کرد:
1-پرداخت فاکتورها
دریافت و پرداخت قبوض الکترونیکی مانند تلفن ثابت، موبایل، آب، برق و گاز
2- خدمات بانکی
مشاهده فاکتورها، پرداخت اقساط تسهیلات، انتقال وجه، مشاهده موجودی حساب و … خدمات بانکداری الکترونیک.
3 – پشتیبانی آنلاین
یکی از انواع خدمات اینترنتی پشتیبانی آنلاین در سایت می باشد. چت آنلاین به مشتریان این امکان را می دهد که مسائل و تردیدهای خود را بصورت مکتوب و زنده بیان کنند.
4- خرید بلیط
انواع دیگر خدمات اینترنتی شامل بلیط مسافرتی و پرواز، بلیط قطار و اتوبوس، تورهای گردشگری، سینما، تئاتر، باغ وحش و … می باشد که شامل رزرو و خرید می باشد.
5- سوابق الکترونیکی
پاز جمله ثبت الکترونیکی انواع آزمون ها و آزمون های ورودی دانشگاه ها، مدارس و آزمون های استخدامی شرکت ها و سازمان ها.